Uživatel nepřihlášen
Blog veterána Half-Life.
RSS kanál blogu
Píše: HALF-LIFEBLAZEN - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Blog veterána Half-Life.

Zpoplatnění modifikací, nastoluje Valve nový trend?

Pondělí 27.4.2015 14:24 - Autor: HALF-LIFEBLAZEN
To se mi líbí

Zpoplatnění modifikací, nastoluje Valve nový trend?Po dlouhé době jsem zase tady protože se rozjelo pro mě bližší téma o placených modech. Vzhledem k aktualnímu tématu kdy Workshop pro Skyrim zavádí placené modifikace vyvolalo zdvojené reakce, někteří to berou jako velké zlo, někteří tomu zastávají a berou, jako novou éru kdy mají vznikat kvalitnější mody než většina oficialních DLC. Já se na tuto problematiku zaměřím z té záporné stránky (sorry Bargude) a rozeberu všechna úskalí, která mohou nastat.

Historie zpoplatněných modů

Začneme malou lekcí dějepisu modifikací, zpoplatnění modů se už děje odjakživa a většina z vás placené modifikace hrají a tráví na nich i celé roky aniž si to uvědomujete, ano řeč je o Counter-Strike který začínal jako modifikace pro legendární Half-Life 1 nejprve jako beta pak jako finální veze 1.0 kterou pak aktualizovali až do verze 1.6 která se stala spolu s nepovedeným Counter-Strike Condition Zero komerční hrou která je už placená i Garrys Mod byl jako mod než se z něj stala komerční hra, už ten název hry tomu napovídá a jedno mají společné, kdysi začínali jako mody zdarma a vyžadovali původní hru, dneska je nová doba kdy musíte mod koupit ale stejně musíte vlastnit původní hru, takže to maže rozdíl mezi modem a DLC, stejný osud potkal i Team Fortress který začal jako mod pro Quake, pak ho zpoplatnili a ve finále ho opět zase zbavili poplatků ale dali tam mikrotransakce, kde prodávají skiny a další doplňky i ze Steam Workshopu, takže ano skiny a doplňky jsou vlastně taky minimodifikace za které ochotně utrácíme (máminu) výplatu.

Tohle hraje naprosto každý a utrácí ve velkém za skiny, ale věděli jste že toto byl kdysi mod pro HL1?
Tohle hraje naprosto každý a utrácí ve velkém za skiny, ale věděli jste že toto byl kdysi mod pro HL1?

SteamPipe jako přípravná půda?

Ach jo zase ten SteamPipe kdy už s tím dáš pokoj? Nemohu si pomoct, ale musím to zmínit, jak už jsem v předešlem článku zmínil, tak SteamPipe narušil kompatibilitu většině i skvělých legendárních modifikací a takový Nightmare House 2 si už nikdy nezahrajete, s nástupem placených modů mě tady napadá otázka. Co když to Valve udělalo úmyslně, aby připravilo půdu pro tyto „next-gen“ placené modifikace vyžadující základní hru? Možná mi budete namítat, že před Steam Workshopem žádný placený mod není, tak to vás vyvedu z omylu, protože jeden takový mod existuje a ten nasadil start next gen modifikací.

SteamPipe jako budoucnost placených modů a zničení starých konkurencí? Doufám že ne.
SteamPipe jako budoucnost placených modů a zničení starých konkurencí? Doufám že ne.

Aperture Tag – první next gen placený mod

Ano první údajný pořádný velký mod pro Portal 2, který nabídl patlání s gely pro řešení testchamberů, ten se odlišuje už tím že tam má cenovku za 4.99€ a dříve stál 6.99€ v poměru 1:1 dolar EURO, což byla hodně prodělačná koupě. Bohužel kvalita modů byla naprosto otřesná, nedosahovala ani kvalit Portal Prelude a už vůbec ne fantastickému Black Mesa, které byli zadarmo a zabavili na hodně dlouhou dobu. Aperture Tag měl herní dobu 4 hodiny čistého času, nudný příběh, otřesný dabing a spoustu chyb i v hlavním menu, jinými slovy to uspěchali, aby měli za každou cenu zisk a betatesting jim nic neříkal, hodně jsem se jako fanoušek Portal 2 spálil, a proto jsem vůči placeným modům nedůvěřivý nehledě k tomu, že měl být zdarma a na poslední chvíli tam plácli cenovku. Více o něm zde.

Aperture Tag skutečně gely napatlal co napatlat šlo a ukázal temnou stránku placených modů.
Aperture Tag skutečně gely napatlal co napatlat šlo a ukázal temnou stránku placených modů.

Budoucnost - Skyrim mody

Nyní se zaměříme na aktualní téma, zpoplatnění Skyrim modů na Steam Workshopu a rovnou rozeberu úskalí, jak asi víte modeři z ceny dostanou jenom 25%, 75% půjde nenažrané firmě ale tentokrát nechci plivat přímo na Valve ale na Bethesdu, to ona je nenažraná a chce se přiživovat na cizí práci, u Valve mě mrzí hlavně to že tento model udělali dosti nešťastně a vynuceně, kdyby tam byl donate systém na Steam Workshopu a kdyby 75% dostali modeři neměl bych s tím vůbec problém a skvělé práce bych takto tímhle ohodnotil, jednomu tvůrci modu jsem takto kupoval i hru na Steamu abych mu takto přispěl a motivoval ho k dalšímu dílu. Protože výrobce modů bude mít dost malé procento, bude ho tlačit ke zvyšování ceny a tak mody budou dražší než by měli být a moc to ke kreativní práci nepomůže, nehledě na to že se ten systém teď o to více zneužije a bude zahlcen tunami věcí jako z Greenlightu a rovnou i ukradenými mody a modely od jiných „neexistujících“ autorů, takže riziko je ještě větší než u modů zdarma, je aspoň fajn že tam existuje systém pay do you want jako v humble bundle ale jak jde o peníze tak lidi to bude tlačit i ke spěchu a honbě ke zisku a to co nastolil Aperture Tag mohl být jen odrazový můstek.

Je libo Gordon Freeman do Skyrimu za 0,45€ i s páčidlem?
Je libo Gordon Freeman do Skyrimu za 0,45€ i s páčidlem?

Toto vše jsou mé subjektivní názory a vize kam to může zajít takže to neberte až tak tolik vážně, jen už jsem to potřeboval nějak vyventilovat ven a doufám že to skončí jen u mých doměnek a placené mody předvedou i něco úžasného než AAA hry a DLC za které všichni ochotně utrácíme a ještě se nám to líbí, tak nashle zas příště u Aperture Tag 2 pokud splaším 60€ z (máminy) výplaty.

Aktualizace 28.4. 2015

Vzhledem k tomu že Valve nakonec vyslyšelo negativní reakce komunity a rozhodlo tuto funkci odstranit ze Steamu, je tento článek už zbytečný, takže pokud jste to dočetli až sem, berte to spíš jako lekci z historie kam tyto nenažrané korporace byli ochotní za tím ziskem zajít např. kromě 75% podílu i k hnusným podmínkám, že aby modder uviděl své peníze, musel jeho mod vydělat 100 dolarů jinak nic nedostal, doufám že toto bude jen odstrašující příkad.

Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Zpoplatnění modifikací, nastoluje Valve nový trend?
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Semuel   1x   Pěkná aktualizace, dobře že to těm (promiňte ten vyraz) nenažraným kurvám nevyšlo. A to prý mělo podpořit modařkou komunitu, Lháři jedni nenažraný.Semuelsemuel7507    29.4.2015 18:04 Semuel

Pěkná aktualizace, dobře že to těm (promiňte ten vyraz) nenažraným kurvám nevyšlo. A to prý mělo podpořit modařkou komunitu, Lháři jedni nenažraný.

Marcus   2x   gawlo

Jelikož 75% šlo do kapes Valve a Bethesdy, tak jediné, proč to dělali, byly peníze...
Marcusmarcus8
    28.4.2015 08:46
Marcus

gawlo

Jelikož 75% šlo do kapes Valve a Bethesdy, tak jediné, proč to dělali, byly peníze...

gawlo    no a teď mi řekněte kdo je "FALSE GOD" :D.... . mělo to být k dobru komunity, aby podporovala dobré módy, komunita to (z mého pohledu) přijala nečekaně velmi špatně. Tak to odstranili? Dělali to z mnoha důvodů, ale kvůli penězům to fakt nebylogawlogawlo14318    28.4.2015 08:32 gawlo

no a teď mi řekněte kdo je "FALSE GOD" :D.... . mělo to být k dobru komunity, aby podporovala dobré módy, komunita to (z mého pohledu) přijala nečekaně velmi špatně. Tak to odstranili? Dělali to z mnoha důvodů, ale kvůli penězům to fakt nebylo

Ma4zu6   1x   odkaz ]Ma4zu6ma4zu66141    28.4.2015 07:19 Ma4zu6

odkaz ]

BůhOnty   2x   No a je doděláno :D

Internet wins
BůhOntybuhonty2908
    28.4.2015 02:54
BůhOnty

No a je doděláno :D

Internet wins

HorcaCZ   3x   S placením bych souhlasil, ale pouze pokud by naprostá většina peněz za mód šla do kapsy jeho stvořiteli.
Pokud si u Skyrimu za mód Bethesda vezme 50% a Valve "skromných" 25%, tak to ať jdou do háje.
Bethesdě jsme už za hru zaplatili a Valve svůj podíl také dostalo, nechápu tedy proč platit za UŽIVATELSKY vytvořený obsah korporacím.
HorcaCZhorcacz12365
    27.4.2015 23:27
HorcaCZ

S placením bych souhlasil, ale pouze pokud by naprostá většina peněz za mód šla do kapsy jeho stvořiteli.
Pokud si u Skyrimu za mód Bethesda vezme 50% a Valve "skromných" 25%, tak to ať jdou do háje.
Bethesdě jsme už za hru zaplatili a Valve svůj podíl také dostalo, nechápu tedy proč platit za UŽIVATELSKY vytvořený obsah korporacím.

carhrozny    Našťastie mody nepoužívam takže mi je ich spoplatnenie srdečne jedno. Odo mňa prašule nedostanú.carhroznycarhrozny27972    27.4.2015 23:21 carhrozny

Našťastie mody nepoužívam takže mi je ich spoplatnenie srdečne jedno. Odo mňa prašule nedostanú.

Smejdcz   1x   Podle mě je to jedna velká ohavnost. Kdyby zavedli dobrovolný "donate" systém, tak tleskám ve stoje. Tohle je normální ždímačka. Aneb i Gabe poprvé na Reddit má více palců dolů, než na horu. Prostě [ odkaz ] :DSmejdczsmejdcz2368    27.4.2015 23:12 Smejdcz

Podle mě je to jedna velká ohavnost. Kdyby zavedli dobrovolný "donate" systém, tak tleskám ve stoje. Tohle je normální ždímačka. Aneb i Gabe poprvé na Reddit má více palců dolů, než na horu. Prostě [ odkaz ] :D

drakuba    MoRt8: jo, pěkně jsi to shrnuldrakubadrakuba12609    27.4.2015 21:16 drakuba

MoRt8: jo, pěkně jsi to shrnul

gawlo    MoRt8: nevěděl jsem jak to napsat abych se tu nerozepsal, ale ty ses rozepsal za mě :-D , dobrá práce :thumbup:gawlogawlo14318    27.4.2015 21:03 gawlo

MoRt8: nevěděl jsem jak to napsat abych se tu nerozepsal, ale ty ses rozepsal za mě :-D , dobrá práce :thumbup:

MoRt8   5x   Je to dlouho avizovaný a nevyhnutelný vývoj (bavíme-li se o Steam a Valve) . Hlavním pilířem Source 2 enginu má být zjednodušení šíření komunitního obsahu do oblíbených her. Zpoplatnění je, bohužel, logické vyústění a stejně jako za skiny a itemy do Doty, TF2 a CSGO, tak i tady bude samozřejmě Valve ve vší skromnosti kasírovat procenta. Je to ošemetná věc a je těžký udělat si na to ryze negativní nebo pozitivní názor. Přesto si myslím, že pozitiva převažujou. Nabídne to nekonečný množství obsahu, kterej si budete moct do hry přidat a nepanikařil bych, spousta toho bude i zadara. A když to zadara nebude, alespoň jasně a jmenovitě vidíte, koho finančně podpoříte. 20 dolarů za 4 mapy nadnárodní miliardový korporaci ať se jdou bodnout. Pokud vím, že posílám za mapu 2 dolary uživazeli JohnDoe s tím, že Valve si vezme 50 centů, tak je to pro mne pořád fair obchod. Z pozice tvůrce obsahu je to taky výhra, protože Steam nabídne neocenitelný zázemí a vezme si za to nějaký procenta. Ale nabídne váš obsah milionům zákazníků. To je doslova k nezaplacení. Samozřejmě, že se na to nabalí spousta vychcánků s pokusem vydělat koláče bez práce, ale jsme svéprávní lidé a měli bychom být schopni trochu filtrovat nabídku. Jasně, že je to další mašina na prachy od Valve, ale v porovnání s ostatníma velkýma hráčema a jejich DLC politikou je tohle pořád svátost. Z tohohle pořád cítím, že je to hodně směřovaný vstřícně ke komunitě. Co je vstřícnýho na Premium programu za 50 eur ke hře, která je ještě rok po vydání technickej odpad vymyslet za Boha nedokážu. Takže ve světle dnešního herního průmyslu je tohle opravdu hodně malý zlo.MoRt8mort88219    27.4.2015 20:55 MoRt8

Je to dlouho avizovaný a nevyhnutelný vývoj (bavíme-li se o Steam a Valve) . Hlavním pilířem Source 2 enginu má být zjednodušení šíření komunitního obsahu do oblíbených her. Zpoplatnění je, bohužel, logické vyústění a stejně jako za skiny a itemy do Doty, TF2 a CSGO, tak i tady bude samozřejmě Valve ve vší skromnosti kasírovat procenta. Je to ošemetná věc a je těžký udělat si na to ryze negativní nebo pozitivní názor. Přesto si myslím, že pozitiva převažujou. Nabídne to nekonečný množství obsahu, kterej si budete moct do hry přidat a nepanikařil bych, spousta toho bude i zadara. A když to zadara nebude, alespoň jasně a jmenovitě vidíte, koho finančně podpoříte. 20 dolarů za 4 mapy nadnárodní miliardový korporaci ať se jdou bodnout. Pokud vím, že posílám za mapu 2 dolary uživazeli JohnDoe s tím, že Valve si vezme 50 centů, tak je to pro mne pořád fair obchod. Z pozice tvůrce obsahu je to taky výhra, protože Steam nabídne neocenitelný zázemí a vezme si za to nějaký procenta. Ale nabídne váš obsah milionům zákazníků. To je doslova k nezaplacení. Samozřejmě, že se na to nabalí spousta vychcánků s pokusem vydělat koláče bez práce, ale jsme svéprávní lidé a měli bychom být schopni trochu filtrovat nabídku. Jasně, že je to další mašina na prachy od Valve, ale v porovnání s ostatníma velkýma hráčema a jejich DLC politikou je tohle pořád svátost. Z tohohle pořád cítím, že je to hodně směřovaný vstřícně ke komunitě. Co je vstřícnýho na Premium programu za 50 eur ke hře, která je ještě rok po vydání technickej odpad vymyslet za Boha nedokážu. Takže ve světle dnešního herního průmyslu je tohle opravdu hodně malý zlo.

Malcolm    Gaben False god ! :-D timhle si přibyly pořádný hřebík na rakevMalcolmmalcolm8346    27.4.2015 20:16 Malcolm

Gaben False god ! :-D timhle si přibyly pořádný hřebík na rakev

Alphonse800   5x   Pravda je to hnus velebnosti :DAlphonse800alphonse8007485    27.4.2015 19:34 Alphonse800

Pravda je to hnus velebnosti :D

witcherrr   3x   Za kvalitní práci se platí, za nekvalitní piráťí :Dwitcherrrwitcherrr12259    27.4.2015 19:32 witcherrr

Za kvalitní práci se platí, za nekvalitní piráťí :D

ThainDegu člen redakce   7x   Vskutku pěkný článek zabývající se skutečnou problematikou :) GJ :)ThainDeguthaindegu27578    27.4.2015 19:28 ThainDegu

Vskutku pěkný článek zabývající se skutečnou problematikou :) GJ :)

piker   9x   nenasytnost nepozná hraníc...pikerpiker19052    27.4.2015 19:27 piker

nenasytnost nepozná hraníc...

Semuel   8x   Souhlasím a vidím to podobně i když nejsem tak zasvěcený člověk jako ty. Nelíbí se mi tenhle přístup a nebyl bych rád kdyby to začalo růst nebo žít vlastní život.Semuelsemuel7507    27.4.2015 14:58 Semuel

Souhlasím a vidím to podobně i když nejsem tak zasvěcený člověk jako ty. Nelíbí se mi tenhle přístup a nebyl bych rád kdyby to začalo růst nebo žít vlastní život.

O autorovi blogu

HALF-LIFEBLAZEN

Přečetl jsem článek až do konce jedním dechem mé halfovské srdce zabušilo a nyní mohu říct jedno, je mi z toho úplně na nic, každopádně bylo mi to už od začátku jasné že další díl Half-Life nebude, když už jsem viděl hromadný odchod scenáristů, ale nikdo mi nevěřil.

Za sebe mohu říct jen toto, už zbývá jen počkat na Xen pro Black Mesa a udělat tak finální tečku tam kde to celé začalo.

Sbohem Half-Life, bylo mi ctí tě hrát.

Založit herní BLOG